søndag 15. april 2012

Klar for sommeren


Endelig var jeg ferdig med trøya som matcher bleiebuksa jeg strikket - sier endelig, for det tok meg lenger tid enn jeg håpet....har dessverre blitt bitt av "Hunger Games"-trilogibasillen, og bare MÅ lese, noe som går utover andre sysler som strikking. Hadde aldri trodd at jeg skulle like denne typen bøker, men her har jeg blitt veldig overasket. For de av dere som ikke har hørt om Hunger Games (Dødslekene; filmen går på kino i disse dager), så er historien lagt til en futuristisk, høyteknologisk by - Panem, med 12 distrikter. Hvert år velges det ut en gutt og en jente, i alderen 12-18 år, fra hvert av som deltakere i den årlige Hunger Games. En kamp om liv og død, hvor kun en person kan vinne - og overleve. 

Selv om dette er fiktivt, handler den også om undertrykkelse av innbyggerne i et land. Hvordan disse går lei, og starter opprør mot landets ledere hvordan innbyggerne blir manipulert ved tortur og falsk informasjon. Vi ser jo at land som Libya og Syria nå kjemper for å få tilbake makten over sitt eget land fra et regime som gir størsteparten av landets innbyggere dårlige levevilkår. Boken er så bra at man klarer bare ikke legge den fra seg, og så fort man er ferdig med en bok, fortsetter man med neste bok. Nå er jeg på den tredje og siste, og leser saktere - jeg tar meg mer frihet til å strikke nå, siden jeg ikke vil at det skal ta slutt.

Men, ihvertfall, trøya ble ferdig så sommeren kan bare komme. Trodde jo et lite øyeblikk at den hadde kommet, siden vi hadde såååå fine dager før påske - men som sagt, før påske. Deilige, varme dager med temperaturer som selv på sommeren kan være en sjeldenhet. Dager da vi pakket vekk vintertøy og tok fram tynnere klær. Mange misforstod tydeligvis at tynnere klær ikke betydde kortere klær. Ble rett og slett satt ut over de korte shortsene som mange tok fram og spradet rundt i. Føler meg gammel når jeg reagerer sånn, men det er da ikke sommer selv om værgudene spiller oss et puss. Og hvorfor så korte shortser? De dekker jo ingen ting!!! 

Trøya er strikket i samme garn som bleiebuksa
Garn: Fin - 50% Babyalpakka, 50% Silke
Pinner: 3mm
Forbruk: ca 40g
Størrelse: 6mnd - men er veldig tøyelig, så vil sikkert passe en god stund
Oppskrift: Litt improvisering på brystet, ellers har jeg fulgt en oppskrift jeg fikk tilsendt i posten av Mari - dansk er ikke min sterkeste side så mønsteret som stod der, forstod jeg lite av.


Videre prosjekt - ny bleiebukse og tunika med marihøner - gleder meg :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar