mandag 25. august 2014

Mye god lesing framover...

Som jeg tidligere har skrevet om, så er jeg en del av en boksirkel - Dødens Sirkel. Vi er 7 jenter som treffes når vi har lest en bok (ja, den samme boken) for å diskutere hva vi likte ved nettopp denne. Som regel er vi ganske så forskjellige i synspunktene - ja, ikke i våre synspunkter, men heller mot kritikernes synspunkter. Disse som får betalt for å anmelde disse bøkene.

Mang en gang har vi ergret oss varme over anmeldelser som ikke stemmer overens med hva vi selv mener. Vi har slaktet maaange bøker med stemplet "årets viktigste bok". Noen slike stempler fra enkelte "bokanmeldere" er for oss grunn nok til ikke å lese boken. Kan ikke noen fortelle forlagene at dersom boksalget skal opp, må de bytte ut anmelderne sine med noen som faktisk leser bøkene de får tilsendt -sånne som oss.

Mandag fikk vi muligheten til å overvære Gert Nygårdshaugs lansering av sin nyeste roman "Nøkkelmakeren" -en oppfølger til "Klokkemakeren", som jeg forøvrig ikke var så begeistret for (ikke min stil med slike eviglange setninger med mange kommaer og ingen slutt). Grunnen til at jeg dro, var ideen om en roadtrip inn til Oslo etter jobb med middag, litt shopping og forfatterbesøk. Vi startet som 3 som skulle dra, men på grunn av sykdom, ble det bare Annette og jeg som dro. Ikke det at vi ikke hadde det fint, himmel, vi klarer da skravle nok for 3 vi ;-), men hadde vært koselig om hun som opprinnelig ville dra, fikk oppleve det hun og.

Uansett, på grunn av prøving av diverse kjoler og en megaburger på TGIFridays kom vi ca 15 minutter
over tiden og endte med å måtte stå i gangen i 2. etasje på Engebret Café. Salen var fullsatt! Der stod vi stappmette og varme, og fikk kun hørt Gert lese et par utdrag fra boken sin og så vidt se hatten hans i gjennom et speil.

Muligens jeg kanskje blir overrasket, noe av det han leste var morsomt. Enten det var morsomt, eller jeg lo fordi alle andre lo og jeg følte at jeg måtte, så endte jeg med å kjøpe to eksemplarer: ett til meg selv og en i gave -begge to signerte. Jeg fikk til og med hilst på Gert. Følte at det var på sin plass å presentere meg og ta han i handa før jeg fikk hans signatur, selv om jeg etterpå syntes det var kleint (som et annen DS-medlem som neide da hun hilste på Fabian Stang ;-) )




Fredag fikk Dødens Sirkel besøk av en forfatter - Gøril Emilie Hellen - forfatteren bak den nye romanen "Veien over klippene", utgitt 12. august. Boken handler om Lucia som skal oppfylle morens siste ønske: om å få urnen sin satt ned på hennes hjemsted i Liguriakysten. En reise som bringer Lucia nærmere sannheten om hva som skjedde da moren forlot hjembyen og en reise på leting etter seg selv. Gøril leste et par utdrag fra boken uten å røpe noen hemmeligheter, hun leste akkurat nok til at vi bare ville hjem og begynne på boken. Vi fikk stille henne spørsmål rundt boken og hvordan boken ble til. Jeg gleder meg virkelig til å lese boken, og det beste med å bli ferdig med denne boken, er at forfatteren kommer tilbake til oss for vår "dom". Hun vil gjerne høre våre tilbakemeldinger og endelig vil vi endelig får svar på de spørsmålene som vi alltid blir sittende igjen med når vi har lest en bok. Har heldigvis en god følelse for denne boken, dette er en type bok man lett faller for. Så jeg tror ikke hun trenger bekymre seg for våre tilbakemeldinger.  Mer om forfatterbesøket kan dere lese om på vår FB-side Dødens Sirkel

I forrige uke ble nok en bok lansert i Norge - "Utroskap" av Paulo Coehlo. Ikke en bok om spenning eller sex, ei heller at kjærligheten tar slutt. Men om det å finne seg selv midt oppe i hverdagens rutiner. Finne tilbake til drømmene man hadde som ung, før man etablerte seg. Ett tema mange nok vil kjenne seg igjen i. Har lest et par utdrag av boka, og kan allerede nå si at jeg vil like den. "Noen ganger må man miste seg selv for å oppdage hvem man er"

Med høsten foran oss, med mørke og kalde kvelder er det ekstra kos å kunne sitte inne på sofaen med et pledd og en god bok. Gleder meg til denne tiden av året jeg - må bare bestemme meg for hva jeg skal begynne å lese på først.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar