søndag 20. mai 2012

Kom mai du skjønne

Med mai kommer ikke bare 17.mai men også bursdagsfeiringer for min eldste prinsesse som i år fyller 9 år. At årene har gått så fort, forstår jeg fortsatt ikke, så det velger jeg bare ignorere, men at hun er blitt stor, ja det er det ingen tvil om. Og at hun liker å planlegge og arrangere bursdag, er morsomt....godt å se at hun blir påvirket av meg.

Hun begynner tidlig å planlegge bursdagen sin. Det starter med å sette opp en liste over de hun vil og skal be, og etter at hun ifjor klarte å invitere nesten alle jentene på trinnet, hadde jeg i år gitt beskjed om at hun kan kun be så mange jenter som vi har stoler til - og med det mente jeg de 10 vi har til spisestuen. Men som vanlig er det vanskelig å korte ned listen, så det ble i år 2 gutter og 13 jenter her i huset, så vi måtte hente krakker hos svigers og ty til kjøkkenstoler i tillegg.

Når antall gjester er avklart, er det tema for festen som må avgjøres. Siden snuppa fylte 1 år har hun hatt piñata hvert år, uten unntak. Hun er så heldig at hun alltid får bra vær på bursdagen sin, og da mener jeg selve dagen og den dagen den feires (ifjor kom selvfølgelig regnet siden vi flyttet feiringen til helgen etter, så piñataen fra ifjor ble spart til i år). Bra vær er en fordel når man har piñata da det ikke er noe særlig å slå hull på den på en våt plen. Hun har hatt ulike temaer som Hello Kitty, Ole Brum, Tingeling, Prinsessebursdag og i år ble det discobursdag. Discokule fikk vi tak i, kjellerstua ble mørklagt og anlegget satt opp - musikken fikk de styre selv.

Tema er valgt, da er det maten som skal serveres. Frøkna er heldig som har en mor som liker å prøve seg fram,   og hun har veldig stor tro på at jeg klarer det meste. Og med en slik positiv støtte, så må jeg jo stadig finne på nye ting. Pølser har vi hatt, joda. Ett år hadde vi "vanlige" pølser, et annet år hadde vi "pigs in a blanket" (pølser med pizzadeig snurret rundt og stekt i ovnen), men som regel ønsker jeg servere noe annet enn pølser. Derfor ble det denne gangen tacogryte med ris servert i tacoskåler. Ikke alle liker bønner, eller ris men de fleste ba om mer. Droppet brusen i år, og serverte Fun light i to varianter. Lo litt da en spurte om hvorfor de ikke fikk brus, og ei annen svarte: "Fordi dette er myyye bedre vel." 15 barn drakk nesten 10 liter saft -skal si de var tørste.

Kaker - jeg må jo følge med på hva som er "in" og hva som er morsomt å lage. Har slitt med å få til makroner som jeg har vært fornøyd med, men etter å ha skoldet mandlene og malt eget mel, så har nå makronene blitt tilnærmet perfekte. Makronene til venstre er begge fylt med hvit sjokolade og kiwi, men de blå er i tillegg med smak av peppermynte. Cake pops har jeg lenge villet prøve å lage, så da ble det det og. Sleit med å få sjokoladen til å bli tynn nok, så jeg må nok jobbe litt mer med dette. Men smaken ble jo god da.

Det er mye moro med barnebursdager, og med ei lita til her i huset, blir det mange flere å planlegge de neste årene. Godt jeg har ei stor ei som kan hjelpe meg med å finne på nye temaer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar