fredag 17. august 2012

Plommer

Hvis du eier tusen plommer
kan du leve hele året.
Har du hull i dine lommer,
kan du klø deg selv på låret.

Jeg har hverken tusen plommer
eller hull i mine lommer.
Jeg har bare godt humør
og kan klø meg hvis det klør.

-Inger Hagerup-

Kom hjem fra byen forleden og på døra hang en liten pose med plommer, jeg elsker plommer. Ingen avsender gjorde det mer spennende, og plommene var søte og saftige. Den mystiske giveren viste seg å være min svigermor som senere ringte for å høre om jeg ville ha flere plommer. En stor pose med nærmere 6kg kom innen dagen var omme. 

Har aldri lagd noe med plommer før, har aldri vært en sylteperson. Men med så mange plommer måtte jeg jo, ellers måtte jeg ha kastet de, ville aldri rukket å spise de opp før de råtnet. På nettet finnes det mange oppskrifter, men hvordan vet man hva som er godt? Jeg visste bare at jeg ville ha plommesyltetøy med kanel. Jeg liker å bruke kanel, det gir en egen smak til det man lager. Minner meg om jul, og jeg elsker julen...nå som det er bare noen dager fra 4 måneder til jul, så kan jeg begynne å tenke på julen synes jeg.

4 kg plommer ble brukt til å lage syltetøy med kanel. Og for å være min første gang, må jeg si jeg syntes det smakte nydelig. Må bare få bakt noe brød, ferskt brød med smør og syltetøy og en kopp kaffe eller te er bare deilig.

Idag ble det arme riddere med hjemmelaget plommesyltetøy, noe som falt i god smak hos prinsessene i huset. Hun minste mumset i seg en over en halv skive (stor, tjukk skive). Dette falt i smak!



Har fortsatt ca 2 kg med plommer igjen, og hva skal jeg bruke de til? Hmm, har funnet en kakeoppskrift jeg vil prøve. Kompott er jo også godt som dessert med fløte/melk. Eller hva med varme plommer som dessert til f.eks vafler? Disse skal da bare deles i to, kokes med litt sukker, kanelstang, 2-3nelliker, kokes i ca 7-10min og serveres med vafler og is. Namme

Oppskriften til dette syltetøyet:
2kg plommer - delt og steinfrie
ca 500g sukker - må smakes til avhengig av hvor sure/søte plommene er
1,5dl vann
3 kanelstenger
Dæsj vaniljeekstrakt
Certo

Koke til de er myke og løsner kjøles ned, has i glass og settes oppned til de er avkjølt. Nytes på arme riddere, vafler, ferskt brød mmmmmmmm

3 kommentarer:

  1. Åh, ser deilig ut! Nesten så jeg kjenner lukta av varmt syltetøy og kanel over kommunegrensa! (0:

    Hva med plommepai med noe av restene? Til dessert, med is eller krem til? Hmmm, nå blei JEG sulten!

    SvarSlett
  2. Plommepai er også godt ja....er mye som er godt he he
    Var og hentet litt rabarbra hos Kristin borte i gata, så imorgen blir det rabarbra/jordbærsyltetøy som skal lages. Når jeg tenker over det, så er rabarbrapai OGSÅ veldig godt...om vinteren, når man lengter til sommeren, med litt krem eller vaniljeis...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for at du er slik en fantastisk inspirasjonskilde!!! God helg!

      Slett