lørdag 15. september 2012

Strikkehysteri

Det er utrolig hva som skal til for at noen skaper hysteri om noe. Det være seg en ny mobiltelefon som blir lansert (Iphone 5 er ikke blitt lansert enda, men har visst allerede klart å skape "hysteri" blant de som ønsker seg den), eller som den siste bølgen som herjer landet - strikkehysteri. Døtrene til Dorthe Skappel har klart å skape et "strikkehysteri" pga en genser Dorthe Skappel hadde på seg på TV. Døtrene la ut oppskriften på nettet, og nå skal "alle" strikke denne genseren - selv jeg har blitt av basillen. Det som er så artig med denne genseren, er at den får folk til å ville strikke. Og alle kan igrunn klare å strikke denne genseren, for det er rillestrikk fram og tilbake hele veien.

Denne genseren blir det største plagget jeg har strikket så langt, strikker ikke til meg selv, men til prinsessa mi som skal få en god og varm genser hun kan ha på seg i vinter og kose seg i når det blir kaldere ute. Jeg skulle jo ikke strikke den genseren, men var innom garnbutikken i byen, og der hadde de en som var strikket i liten størrelse, og fristelsen ble for stor. Ikke hjalp det at de i butikken fant fram garn i en nyyyydelig blåfarge, som jeg falt pladask for. Da var det gjort....før jeg visste ordet av det hadde jeg kjøpt garnet og fått oppskriften med færre maskeantall for at den skal passe snuppa mi. Så nå har jeg også begynt.

Var på loppemarked idag, og så Dorthe-genseren  for første gang på ei dame. "Ååå Dorthe-genseren" datt det ut av meg...og eieren snudde seg...Jeg måtte jo spørre om hun hadde strikket den selv. Fikk en følelse av at jeg kunne spørre henne, jeg og strikker en sånn genser - blir som når MC-fyrer som kjører H.D hilser på hverandre, kun fordi de kjører H.D. Uansett, hun hadde ikke strikket den, men kjøpt den for den nette sum av NOK 1800. Himmel og hav....godt jeg skal strikke den selv sa jeg. Ja, hun syns den var dyr, men fordi hun ikke strikker selv, og bare måtte ha den, så måtte hun betale det de ville ha for den.

Det finnes en egen facebook side som heter "Vi som strikker Dorthegenseren" hvor det er over 350 medlemmer, som har en ting til felles- de (*kremt* vi) strikker nettopp Dorthe-genseren. Tenk på alle de som ikke er på denne facebook-gruppen. Garnbutikken i byen var gått tom for strikkepinner i str 7mm fordi det i oppskriften står at man skal bruke den størrelsen, og de hadde gått tom fordi "alle" skal strikke den genseren. Puh, jeg har heldigvis 2 sett, så jeg var trygg. Kanskje jeg burde legge ut det ene settet for salg, kan jo kanskje tjene en pen sum?

Er spent på hvor lang tid jeg kommer til å bruke, det er jo ikke akkurat noe særlig morsomt å strikke...rillestrikk fram og tilbake på supertynt garn. Det tar jo sin tid, og når jeg i tillegg jobber fullt ved siden av OG skal ta meg tid til hus og hjem og ikke minst, prinsessene mine og alle mine hobbyprosjekter ved siden av der igjen. Har kommet ca. 1/3 på vei på ryggstykket - og jeg gleder meg til jeg blir ferdig. Har nemlig også planer om å strikke en liten genser til veslesnuppa mi, kanskje i en rosa farge, eller noe annet fint. Heldigvis kan man fint strikke denne genseren samtidig som man ser på TV, så det skal nå gå greit.

Garnfakta:
Tynn Alpakka  100% Alpakka - farge 187 Melert blågrå
Faerytale 100% Alpakka - farge 740 Gråblå
70 masker dobbel tråd på pinne 7mm

2 kommentarer:

  1. Ja, det er helt utrolig hvor fart denne genseren har satt på pinnene rundt om i de tusen hjem! Men enig med deg, alt som får folk til å ville strikke er supert, særlig de som ikke strikker fra før!

    Jeg skulle ha ett nøste tynn alpakka til noe helt annet i byen, heeelt utsolgt i den fargen jeg skulle ha... Så jeg lurte også på om jeg skulle selge ut bl.a. det beige tynne alpakka lageret jeg har, til overpris så klart! (0:

    Men tenk å betale 1800 for genseren, da! Det var drøyt! Kanskje vi må strikke noen for salg også? (0:

    SvarSlett
  2. Ja, det artig at "hele" Norge strikker denne genseren. Har strikket en i bursdagsgave, og tror jammen jeg må lage en til meg selv også. Utrolig fin farge du har valgt. Den blir lekker. :-)

    SvarSlett